Stadswandeling Breda 2
Woensdag 29 Augustus 2012 om 00:00Als Jan en ik een stadswandeling maken, dan winkelen we niet. Daarvoor ontbreekt de tijd. Wij zijn dus snel door het winkelgebied gelopen. We wilden graag de Grote of Onze Lieve Vrouwe Kerk bezichtigen. De 97 hoge toren is heel markant aanwezig.
Een van de fraaiste en rijkst versierde torens van ons land.
De geheel met natuursteen beklede kerk is vanaf 1410 gebouwd in de zogenaamde Brabants gotische stijl. Dat uit zich bijvoorbeeld in de opengewerkte puntgevels, spitsen, hoge vensters, een groot aantal luchtbogen en heel veel details en decoraties.
De Grote Kerk te Breda beschikt over een uniek orgel. In 1969 werd het huidige orgel door de firma Flentrop opgeleverd waarbij zeer veel oud materiaal werd gebruikt. Het heeft de kleuren van het huis Nassau, blauw en goud. Het behoort tot de grootste 4-klaviers mechanische instrumenten in de zuidelijke Nederlanden.
Een van de weinige dingen in de kerk die de beeldenstorm hebben overleefd, is het geelkoperen doopvont uit 1540, gemaakt door Joos de Backer uit Antwerpen. De smeedijzeren kraan werd gemaakt door de Bredase smid Pieter van Beers.
Ik heb genoten in de kerk van de lichtval in de zijbeuken. Daarom vond ik het frappant om in de folder van de kerk te lezen: 'Van origine is de Grote Kerk een 'wandelkerk'. Wandelend door het monument wordt u gefascineerd door de prachtige lichtinval door de grote kerkramen, die door de grafzerken en blauwe vloertegels gevarieerde vloer tot leven lijkt te komen.'.
De epitaaf (grafschrift, grafteken, voor een persoon die (meestal) in de buurt ervan is begraven, aangebracht aan de kerkmuur of zuil, veelal voorzien van wapens en een randversiering, uitgevoerd als houten bord, stenen plaat of monumentaal reliëf) voor Van Assendelft en zijn echtgenote Adriana van Nassau hangt hoog in een kapel van de noordelijke zijbeuk van het schip. Opvallend was dat dit monument, in tegenstelling tot andere graven of grafmonumenten, in goede staat verkeerde. De Beeldenstorm was voornamelijk gericht tegen religieuze voorstellingen. Vandaar dat de epitaaf slechts weinig schade heeft opgelopen.
De Heren van Breda, met name de Nassaus, hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de wordingsgeschiedenis van de Grote Kerk. Die Heren van Breda liggen er ook begraven. Hun graftomben zijn ware kunsthistorische pronkstukken. Zoals de tombe op de foto. Deze marmeren graftombe is in 1538 opgericht voor Engelbrecht II van Nassau en zijn vrouw Cimburga van Baden. Prins Willem van Oranje, die in 1584 in Delft werd vermoord, had in de Grote Kerk onder het prachtige grafmonument van Graaf Engelbert II een laatste rustplaats gereserveerd. Toen Willem werd doodgeschoten, was Breda in Spaanse handen. Daardoor werden zijn stoffelijk overschot en dat van de na hem komende Oranjevorsten voortaan in Delft ter aarde besteld.
Dit beeld stelt David voor als koning met kroon, gekleed in quasi-klassieke militaire dracht. Hij zingt en speelt op zijn harp. Maar waarom moet ik bij het zien van dit beeld toch aan ons buurmeisje denken.
Na een laatste blik op de gewelfschilderingen, die tussen 1994 en 1996 zijn gerestaureerd, hebben wij de kerk verlaten en hebben wij de stadswandeling voortgezet. Wandelen jullie morgen weer mee?