Dagtocht 'Zeven Rivieren & Deltawerken' 5
Zondag 26 Augustus 2012 om 00:00Vandaag de laatste serie foto's van de dagtocht. Een grote serie. Het is geloof ik vandaag toch slecht weer, dus is hier wat afleiding. Weliswaar veel water, maar dit water is beter dan de regen die valt. Toch?! We varen op de Noord. Een groot bedrijf dat aan deze rivier is gevestigd, is Nedstaal, een bedrijf dat hoogwaardigstaal vervaardigt. Het ziet er niet bepaald uit als een moderne onderneming.
Het ligt vlak tegen de brug over de Noord aan, de verbinding tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht. Door de brugopening is al iets heel kostbaars te zien.
Bij jachtenbouwer Oceanco worden superjachten gebouwd, compleet met onder andere een buitenzwembad, een helikopterplatform, een jacuzzi, een ligweide en een 3D-bioscoop. Daar hangt wel een prijskaartje aan. Wat er op dat prijskaartje staat, krijgen wij arme stervelingen niet te horen. Hoogst geheim.
Tegenstellingen hebben we ook veel gezien deze tocht. 'Bermtoeristen'.
En harde werkers.
Hoe verder we de Noord opvoeren, hoe meer ik naar stuurboord loerde. De kapitein had namelijk de mededeling gedaan dat, vanwege tijdgebrek door het steeds tegen de stroom in moeten varen, hij niet een klein uitstapje naar de Lek zou maken. Dat betekende dat wij de meest toeristische plaats niet konden zien. Daar aan de Lek is namelijk Kinderdijk. En wie Kinderdijk zegt, denkt meteen aan molens. Daarom vond ik het jammer dat we bij Dordrecht de Beneden Merwede opgevaren waren, waar niet zo veel te zien was. Mijn loerderij had resultaat. Het zijn geen denderende foto's. Het schip voer redelijk snel en ik zag ze tussen huizen door. Toch heb ik een paar molens vast kunnen leggen.
Nog maar een foto met wat molens. Holland is op zijn best.
In plaats van rechtsaf de Lek op, voeren wij linksaf weer de Nieuwe Maas op. Rotterdam kwam steeds dichterbij. De bruggen op de foto zijn de Van Brienenoordbruggen. De weg erover is de A16 met zes rijstroken in iedere richting. Een van de breedste en drukste autosnelwegen van Nederland. Ontelbare malen heb ik daar gereden. Leuk om er nu eens onderdoor te varen.
De bouwer van de brug was de firma Hollandia (misschien nog wel bekend dat Lubbers daar iets mee van doen had). Bij Hollandia lag een van de drijvende bokken die wij 's morgens voor vertrek door de Erasmusbrug zagen varen.
Speciaal voor Di Mario heb ik deze foto gemaakt. We waren er al bijna voorbij, dus het is niet zo heel duidelijk. Maar toch, tussen de flats door, is de Kuip te zien, het Feijenoordstadion.
Een prachtig bouwwerk, de oudste nog bestaande watertoren van Nederland. Niet meer in gebruik in die functie. Momenteel is er een restaurant gevestigd.
Het eind van de tocht kwam nu echt in zicht. We konden 'De Hef', de oude spoorweghefbrug, nu helemaal zien.
Om bij de aanlegsteigers te komen, moesten we nu onder de Willemsbrug door varen.
En zo waren wij weer dicht bij de Erasmusbrug.
Maar voordat wij daar onderdoor voeren, hadden we eerst nog een mooi uitzicht op de prachtige huizen aan de Maaskade. Het lijken wel Madurodamhuisjes door al die hoge gebouwen erachter.
We passeerden het Nationaal Koopvaardijmonument De Boeg op het Leuvehoofd. Daar was 's morgens de Japanse capitulatie herdacht.
Ik blijf het een fantastisch mooie brug vinden. De Zwaan, de Erasmusbrug. De laatste brug waar wij onderdoor voeren tijdens onze fantastische tocht over al die rivieren in dat mooie stukje Nederland. Als iemand mij zou vragen welke dagtocht het mooiste is, dan raad ik deze rivierentocht aan. Je ziet niet alleen de bedrijvigheid en de industrie, maar ook mooie landschappen. Meer afwisseling. Wij hebben er in ieder geval zeer van genoten.
Voor vandaag wens ik iedereen een