Dagtocht 'Zeven Rivieren & Deltawerken' 4
Zaterdag 25 Augustus 2012 om 00:00Toen we de Dordtse Kil invoeren, keek ik nog een keer achterom. Niet voor de industrie, maar voor het mooie licht over het water.
Mijn reisgenoten keken geïnteresseerd naar de grote camping en de jachthaven die op de hoek bij de Moerdijkbrug liggen.
Bepaalde stukken in de Dordtste Kil zijn een beetje triest. Bijvoorbeeld op deze plek. Hier liggen de casco's die begin dit jaar met het grootste transportschip in zijn soort zijn verscheept van China naar Rotterdam. Ze liggen er verlaten bij. Door de economische recessie heeft geen enkele reder interesse.
Een eind verderop liggen deze schepen bij de Scheepssloperij Nederland BV. Nieuwe schepen, die gesloopt gaan worden. Wat een kapitaalvernietiging.
We maakten een bocht, voeren de Oude Maas op en toen werd het beeld aan de oever wat vrolijker. Het centrum van Dordrecht verscheen aan de einder. Maar eerst moesten wij de 'Dordrechtse brug' (zoals de mensen in Zwijndrecht hem noemen), oftewel de 'Zwijndrechtse brug' (zoals hij door de Dordtenaren wordt genoemd) passeren. De brug verbindt, zoals wel duidelijk zal zijn Zwijndrecht met Dordrecht.
Ik vond het prachtig om Dordrecht nu vanaf het water te zien. In augustus 2008 hebben Jan en ik daar een stadswandeling gemaakt en mijn conclusie wat toen dat dat een van de leukste wandelingen was geweest. Niet alleen daarom keek ik meer naar Dordrecht dan naar de overkant waar Zwijndrecht en Papendrecht liggen. In de laatste twee steden staat voor het grootste gedeelte nieuwbouw langs het water en in Dordrecht niet.
Prachtige trapgeveltjes aan de kade.
Een zicht op de oude havens van Dordrecht met zijn klassieke schepen en pakhuizen.
Op het punt waar drie grote rivieren, de Oude Maas, de Noord en de Beneden Merwede samenkomen, staat de Groothoofdspoort, een nog bestaande stadspoort. In 2008 vond ik het al een prachtig gebouw, nu nog steeds.
De schipper voer de Beneden Merwede op. Achteraf vond ik dat jammer, want echt veel was er niet te zien. En later tijdens de tocht kwamen we tijd tekort voor iets veel en veel leukers. Maar daarover meer in de volgende log.
In februari 2009 lag in mijn woonplaats de Ark van Noach afgemeerd. Hij was 9 meter breed, 13 meter hoog, en 70 meter lang. De bouwer had een droom en wilde een ark met de oorspronkelijke afmetingen bouwen, ca. 30 meter breed, 23 meter hoog en 135 meter lang. De nieuwe Ark is er gekomen en heeft dan ook 10 keer de inhoudsmaat van de eerder gebouwde kleine replica. En deze nieuwe ark ligt afgemeerd in Dordrecht en blijft daar ook liggen. Want varen door Nederland, zoals de eerste wel kan, kan deze grote niet.
In de verte is de Merwedebrug te zien. Tot die brug zijn wij gevaren en maakten daar rechtsomkeer naar de Noord.
Toen we de Noord invoeren, heb ik nog een laatste maal naar Dordrecht en Zwijndrecht gekeken. Morgen neem ik jullie mee op het laatste stuk van de reis over de Noord en de Nieuwe Maas.