Home

Knuf

Laatste logs

In Memoriam Hanny Ri…
Toespraak Marco.
Toespraak Roely &…
Toespraak Ria.
.NL domeinnaam kopen in Nederland punt NL domeinnaam kopen en beschikbaarheid controleren
Niks is meer "G…
(Voorlopig) Laatste …

Bloemschikken

Uitdaging

Stedenbezoek

Mail

ABC

Uitdrukkingen

Fotobewerking

Linken

Over mijzelf

Archief

Domein checken en online claimen

Waarschuwing


Powered by Pivot - 1.40.7: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 

« Rondvaart Botlek/Euro… | Home | Rondvaart Botlek/Euro… »

Rondvaart Botlek/Europoort 3

Zaterdag 14 Juli 2012 om 00:00

Na het ronden van de Landtong van Rozenburg voeren wij de havens in van de eerste Maasvlakte. Het is bekend dat ik van bloemen hou en daarom is het misschien wat vreemd dat ik deze kranen, speciaal het lijnenspel, prachtig vind. Een groter contrast is haast niet denkbaar. En kranen staan er genoeg bij de containerterminals die in dit gebied zijn gevestigd. Als je het gebied via Maps Google bekijkt, zie je pas goed hoeveel containers daar wel niet staan.


Ook zo'n rokende energiecentrale vind ik mooi.


Ik vond het dan ook prachtig om hier te varen.


Echt genieten.


Toen ik deze tanker zag, moest ik een beetje lachen.


Naast de tanker ligt een kleinere tanker, die het schip van brandstof voorziet. En naast die kleinere tanker ligt een nog kleinere tanker. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat die de middelste tanker dan weer voorziet van brandstof.


Onvoorstelbaar hoeveel containers er gestapeld worden op een schip. Er moet toch wel een enorme ballast in het ruim liggen om zo'n schip stabiel te houden.


Waar ik ook met plezier naar keek, waren de wielen van de kranen. Vaak heel vrolijk gekleurd. Kunstig in elkaar gezet.


Nog een laatste blik op de kranen, voordat we naar een plekje varen, waar we een klein stukje van de tweede Maasvlakte kunnen zien.


We waren daar de dag voordat koningin Beatrix het sein gaf tot het sluiten van de dam. Er werd nog hard gewerkt, om alles in gereedheid te brengen voor haar bezoek.


Er is heel wat zand gebruikt voor de aanleg. Zo ongeveer 240 miljoen kubieke meter. Voor het overgrote deel, zo'n 200 miljoen kubieke meter, werd dit zand gewonnen op zandwinlocaties voor de kust. Een ander deel kwam beschikbaar bij het uitdiepen van de havenbekkens, het doorsteken van de Yangtzehaven en bij projecten in het bestaande havengebied.


Vlakbij waar wij lagen, voer ook een duwbakcombinatie.


Wat hier precies aan de hand was, weet ik niet. Het lijkt erop dat er verontreinigd water werd opgeruimd.


Het werd tijd om zo langzamerhand weer terug te varen naar Rotterdam. Maar dan wel via andere havens en een sluis. Daarover de volgende log meer.


13 reacties

niet te geloven hanny,
wat een mastodonten daar liggen hé,
"fantastisch"om een keer te zien lijkt me,

ik blijf toch maar liever aan wal :-)
een heerlijk weekend wens ik jou
klaproos (Email) (URL) - 14 07 12 - 08:47

Dit is echt een rondvaart die ik ook wel wil maken. Geweldige die schepen en de kranen.
Mooi in beeld gebracht de verschillende grootte van de schepen. Dit soort duwbakken, soms zelfs met nog meer bakken ervoor, zie je ook op de grote rivieren wij varen er daarom niet meer, te gevaarlijk met een kleine plezierboot.
Ik genoot weer van je serie.
fijne en hopelijk droge zaterdag.
ada (URL) - 14 07 12 - 10:32

Het ziet er allemaal indrukwekkend uit, maar ik geef uiteindelijk toch de voorkeur aan een rondvaart door de natuur in Fryslân of de Kop van Overijssel.
Jan K. alias Afanja (URL) - 14 07 12 - 12:10

Zulke gebouwen en dergelijke zijn zeker niet lelijk!
Maar toch. ;-) hihi. Het hoort natuurlijk eigenlijk niet zo! Want oh wat zullen daar vervuilende stoffen de lucht in gaan.
Leuk die rondvaart. Kom maar op met de rest.
Annemarie (Email) (URL) - 14 07 12 - 13:33

Zeg annemarie, schuif eens een stukje op, want je zit op mijn plekje.. (helemaal vooraan). Je snapt toch wel dat ik hier niets van wil missen. Schitterend.

Love As Always
Di Mario
Di Mario (Email) (URL) - 14 07 12 - 14:14

Ik heb ook weer genoten van je foto's , Tuurlijk is varen in de natuur mooi, mar niet zoveel te zien.
Heel indrukkend dit alles. Zo groots.
Had het van de week op tv gezien, de beelden van het sluiten van de dam. Wat een giga klus zeg.

Wens je een gezellig weekend en groetjes
Tiny (Email) (URL) - 14 07 12 - 14:21

Het is indrukwekkend te zien, wat een bedrijvigheid en dat ze daarbij ook precies weten wat ze doen. Welke container waar heen moet.
Toch woon ik liever waar ik nu woon.
Jetske (URL) - 14 07 12 - 15:10

een heel avontuur dus :-)
Sandra (Email) (URL) - 14 07 12 - 16:36

Er valt altijd wel iets te zien in zo'n haven denk ik.
En toch loop ik liever door een klein dorpje of door het bos.
Chris (Email) (URL) - 14 07 12 - 17:38

ik moest hier even bijkijken...

prachtige foto's en bijzonder interessant..

het betere blogwerk Hanny
willy (Email) (URL) - 14 07 12 - 19:18

Goh, jullie zijn ver en diep gevaren.
Een feest van herkenning
Ik zou je zo met de fiets kunnen volgen.
En je bent ook langs de RET ferry-halte gevaren, herkende je sommige `levende` foto`s van mij ?
Dag en bedankt voor deze verheerlijking van dat prachtige interessante gebied
marjolein vd fotokraam (Email) - 14 07 12 - 22:20

Ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen! Je bent echt een haventalent. En die foto's zijn ook schitterend. Vanaf het water zie je weer hele andere dingen dan vanaf land! Dat kleine bootje brengt smeerolie bij dat grote schip. Daar hebben ze veel minder van nodig. Die eerste brengt stookolie, bestemd voor de voortstuwing en de smeerolie is voor de machinekamer.
Annette Barendregt (Email) - 14 07 12 - 22:53

Indrukwekkend is het zéker allemaal maar ik hoor dan weer bij de mensen die liever in de natuur rondkijken op een boot .
Maar aan de foto's is te zien hoe mooi jij dit allemaal vindt ,dat komt heel duidelijk over !
Rietepietz (Email) (URL) - 15 07 12 - 17:45


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /


 



Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.