Bij het Binnenhof
Zondag 14 Oktober 2012 om 00:00We zijn onder de Mauritspoort of Buitenpoort of Grenadierspoort gelopen en ook onder de Binnenpoort of Middenpoort, langs de Ridderzaal en kwamen op het Binnenhof. Dit is de entree tot de Ridderzaal.
Op het binnenhof staat een prachtige fontein met bovenop een beeld van Willem II. Geliefd foto-object. Het liefst laten de mensen zich pontificaal voor de fontein fotograferen.
De fontein is speciaal voor het Binnenhof gemaakt, maar was eerst opgebouwd in Amsterdam. De fontein is een geschenk van de Haagse burgerij, als dank voor de restauratie van de voorgevel van de Grafelijke Zalen (Ridderzaal). Ik vraag me alleen af of de ontwerper,Pierre Cuypers, met de graatmagere waterspuwers iets wilde uitbeelden (bijvoorbeeld het uitmelken van de burgers, zoals ook momenteel dreigt te gebeuren).
Terwijl Jan lekker in het zonnetje op het Binnenhof bleef zitten, ben ik via de Stadhouderspoort naar het Buitenhof gelopen, want ik wilde naar de Hofplaats, om het nieuwe gebouw van de Tweede Kamer te zien.
Voordat ik op de Hofplaats kwam, passeerde ik het kunstwerk ter nagedachtenis aan W. Drees, sociaal-democratisch politicus. Drees was enorm populair en overschreed de partijpolitieke grenzen, waarvoor hij de bijnaam Vadertje Drees kreeg. Als minister van Sociale Zaken legde hij al in 1947 met de Noodwet Ouderdomsvoorziening de grondslag van sociale wetgevingen. Vandaar ook de uitdrukking: Hij (in mijn geval zij) trekt van Drees. Tien jaar later loodste minister Ko Suurhoff zijn Algemene Ouderdomswet door het parlement.
Tegen het oude gedeelte van het Binnenhof op de Hofplaats staat de Grondwetbank. Op deze 45 meter lange, glad marmeren bank staat artikel 1 van de Grondwet geschreven. Het artikel verwoordt een norm waaraan in ieder geval de overheid zich tegenover de burger dient te houden: het gelijk behandelen van gelijke gevallen.
Artikel 1 Grondwet
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in alle gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
De bank wordt gebruikt om op te lunchen, maar ik heb ook wel gezien dat skaters er hun kunsten op vertoonden. De ronde uitstulping is de vergaderzaal van de Tweede Kamer.
Als bezoeker verlaat je het gebouw via de deur aan de rechterzijde van de foto. Door het zonlicht waren er prachtige weerspiegelingen in het glas te zien.
Het werd tijd om weer naar het Binnenhof te gaan. Maar eerst moest ik nog even bij de Hofvijver kijken. Voor ik daar was, moest ik langs koning Willem II.
Als ik een kunstwerk fotografeer, maak ik ook, als het tenminste aanwezig is, een foto van het informatiebord, zodat ik later weet wat ik heb gefotografeerd. Zo ook bij dit beeld van Willem II. Een groep duiven vond het belangrijk om er net voor langs te vliegen terwijl ik indrukte.
Aan de kopse westelijke kant van de Hofvijver staat het Museum de Gevangenpoort. De Gevangenpoort toont het verhaal van misdaad en straf door de eeuwen heen. Heel interessant om eens te bezoeken. Voor de poort staat de 'gevangenbewaarder'.
Een mooi plekje, de Hofvijver. Van oorsprong een natuurlijk duinmeer. Aan de rechterkant is het Torentje te zien. En, helaas, uitstekend boven de historische gebouwen 'New Babylon, een gebouwencomplex dat deel uitmaakt van de bebouwing rondom het Centraal Station in Den Haag. Het 'ingepakte' huis is het Mauritshuis, dat momenteel wordt verbouwd.
Via de Mauritspoort liep ik weer naar het Binnenhof, waar Jan op mij zat te wachten om naar ons afspraakje met Lutz Jacobi te gaan.